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*Correspondant author and authors Copyright © 2022:
| Oyono Michel Tadjuidje |.
Affiliation.
Université de Maroua | Cameroun |
This article is made freely available as part of this journal's Open Access: ID | Boussoura-Ref4-ajira311221 |
RESUME
Cet article se propose d’étudier La figure du Diable et son fonctionnement chez Assana Brahim à travers ses œuvres Silence, le Diable passe et Couples sous le couvert du
Kongossa. L’objectif est montrer comment et à quelles fins l’écrivain camerounais peint le Diable dans ses productions à l’étude. En nous appuyant sur l’approche
thématique de Jean-Pierre Richard, nous constatons qu’Assana Brahim fait du Diable la matrice centrale de ses œuvres. Il dénonce ainsi le comportement de ceux qui
pactisent avec Belzebuth pour améliorer leur condition de vie. Par cette stratégie, il veut amener la société à se tourner vers Dieu face aux épreuves de la vie.
Mots-clés : Diable, figure, fonctionnement, Dieu, pacte.
ABSTRACT
The aim of this article is to study the figure of the Devil and how it works through the novels Silence, le Diable passe and Couples sous le couvert du Kongossa of Assana
Brahim. The purpose is to demonstrate how and for what finality the cameroonian writer paints the Devil in his studies. By relying on thematic approach of Jean-Pierre
Richard, we notice that Assana Brahim makes Devil the central matrix of his works. He thus denounces the behavior of those who come to terms with Belzebuth to
improve their living conditions. By this strategy, he wants to bring society to turn to God facing the trials of life.
Key words: Devil, figure, functioning, God, pact.